Naar aanleiding van meerdere meldingen van bewoners uit de wijk Landgoed in den Houte bereiken
ons zorgen over de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de wijk, in het bijzonder voor nood- en
hulpdiensten. De aanleiding hiervoor is het op 15 april 2025 gepubliceerde verkeersbesluit (GMB-
2025-161272), waarin is vastgelegd dat de doorgang tussen de Sint Bavolaan en de Stuifduin
(voorheen Anemoonweg) definitief wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
In een brief van ontwikkelaar Trebbe, d.d. 14 april, werd aangekondigd dat
de fysieke afsluiting op 18 april zou plaatsvinden. In de praktijk is deze echter al op 17 april
gerealiseerd, dus nog vóór de aangekondigde datum en binnen de nog lopende bezwaartermijn van
zes weken. Deze versnelling heeft in de wijk geleid tot onrust en vragen.
De afsluiting betekent dat de wijk vanaf dat moment nog slechts via één route bereikbaar is: de Sint
Bavolaan richting de Langevelderweg. Juist op deze ontsluitingsroute zijn op dit moment intensieve
bouwwerkzaamheden gaande aan de laatste fase van de boskavels, terwijl gelijktijdig een nieuwe
bouwfase is gestart. Voertuigen van aannemers staan daarbij ook regelmatig in de straat en in de
berm geparkeerd, wat leidt tot een onoverzichtelijke situatie. Bewoners signaleren dat
vrachtwagens en bouwmaterieel geregeld het doorgaand verkeer blokkeren, waardoor in- en
uitrijden tijdelijk onmogelijk is.
Hoewel er een calamiteitenroute aanwezig is (via een paaltje dat handmatig kan worden
verwijderd), bestaat er brede zorg onder bewoners of deze in de praktijk voldoende toereikend en
toegankelijk is bij acute noodsituaties.
De gemeente heeft toegezegd dat aanvullende maatregelen zoals bestrating en bewegwijzering
worden getroffen. Bewoners vragen zich echter af of deze maatregelen voldoende en tijdig zijn in
verhouding tot de acute verkeerssituatie ter plaatse.
Wij verzoeken het college daarom om een inhoudelijke reactie op onderstaande vragen.
- Is het college bekend met de zorgen van bewoners over de toegenomen verkeersdruk en
verkeersonveiligheid in de wijk Landgoed in den Houte sinds de geplande afsluiting van de
doorgang? - Hoe beoordeelt het college de huidige verkeerssituatie in de wijk, in het bijzonder tijdens
piekmomenten zoals de ochtendspits? - Is er een risicoanalyse gemaakt over de impact van het afsluiten van de extra
ontsluitingsweg op de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van de wijk? - Op welke wijze is in het verkeersbesluit rekening gehouden met de toegang voor nood- en
hulpdiensten bij calamiteiten? - Is er contact geweest met brandweer, ambulance en politie over de gevolgen van de
afsluiting voor de hulpverleningsroutes? - Bewoners geven aan dat bouwverkeer, werkbusjes en andere voertuigen in de berm
parkeren, waardoor straten moeilijk begaanbaar zijn. Is het college hiervan op de hoogte? - Zijn er handhavingsmaatregelen genomen of gepland om ongewenst of gevaarlijk parkeren
tegen te gaan? - Op welke manier is de combinatie van bouwverkeer en afsluiting meegenomen in de
besluitvorming? - Is er voorafgaand aan het verkeersbesluit overleg geweest met wijkbewoners of de
wijkvereniging over de geplande afsluiting? - Waarom is ervoor gekozen om de maatregel al per 18 april fysiek te realiseren, terwijl de
wettelijke bezwaartermijn van zes weken nog loopt? - Hoe weegt het college het belang van zorgvuldig participatieproces af tegen het direct
uitvoeren van definitieve infrastructurele maatregelen? - Heeft het college alternatieve scenario’s overwogen waarbij de doorgang deels behouden
blijft (bijvoorbeeld als calamiteitenroute)? - Wordt er geëvalueerd wat de structurele gevolgen zijn van deze afsluiting voor de
verkeersafwikkeling in en rond de wijk? Zo ja, op welk moment?
HELDER Noordwijk
Charlotte Meiland