Nog even... jouw stem telt!

0d 0h 0m 0s

Blog

De laatste ontwikkelingen rond HELDER

Een HELDER standpunt: De Schelft

De Schelft is een hart van de gemeenschap – en verdient een volwaardige herontwikkeling
In het hart van Noordwijkerhout ligt een plek vol herinneringen en betekenis: De Schelft. Generaties hebben er gezwommen, gesport, gevierd en elkaar ontmoet. De beslissing om op deze historische plek een nieuw zwembad te bouwen, is een stap vooruit. Maar zonder sporthal dreigt De Schelft haar maatschappelijke functie – die van verbindende ontmoetingsplek – te verliezen.


HELDER Noordwijk ziet De Schelft niet als enkel een bouwproject, maar als een strategische investering in leefbaarheid, gezondheid en gemeenschap. De gemeenteraad stemde onlangs – met een krappe meerderheid – vóór het zwembad, maar tégen de sporthal. Daarmee verliest Noordwijkerhout een belangrijke multifunctionele voorziening, juist in een tijd waarin ontmoeting, beweging en welzijn cruciaal zijn voor een gezonde samenleving.


Een sporthal is meer dan een sportfaciliteit. Het is een slechtweervoorziening, een plek voor verenigingen, onderwijs en cultuur. Van gymlessen tot volleybalwedstrijden, van buurtinitiatieven tot seniorensport: de sporthal draagt bij aan de sociale infrastructuur van het dorp. Toekomstbestendige dorpen vragen om voorzieningen die meebewegen met groei, diversiteit en veranderende behoeften – precies waar HELDER voor staat.


Daarnaast is het uitstellen van de bouw financieel onlogisch. Gezamenlijke ontwikkeling van zwembad én sporthal biedt schaalvoordelen in ontwerp, uitvoering en infrastructuur. Losse bouwtrajecten zorgen voor vertraging, extra kosten en onnodige belasting van menskracht en middelen. In lijn met ons programma kiest HELDER voor slim, duurzaam en efficiënt beleid.
Maar bovenal draait het om de mensen. Sportclubs, vrijwilligers, scholen en gezinnen wachten al jaren op duidelijkheid. Investeren in een volwaardige Schelft is investeren in vertrouwen, betrokkenheid en toekomstkracht van Noordwijkerhout. HELDER staat pal voor dat vertrouwen.

Onze keuze is helder:
Voor leefbare dorpen met voorzieningen die passen bij de schaal, de geschiedenis én de ambities van onze gemeenschap. Voor een Schelft die opnieuw een kloppend hart wordt – voor jong en oud, voor sport en cultuur, voor ontmoeting en ontwikkeling.
HELDER kiest voor de sporthal.
Omdat leefbaarheid niet mag worden uitgekleed.
Omdat Noordwijkerhout méér verdient.

Schriftelijke vragen: Onderscheid in huisvestingsaanpak internationale kenniswerkers/studenten en arbeidsmigranten

Aanleiding
Recent heeft het college, in beantwoording van schriftelijke vragen van het CDA (kenmerk 20250422-3), een duidelijke positieve grondhouding uitgesproken ten opzichte van het plan voor tijdelijke huisvesting van internationale studenten en kenniswerkers op het terrein van de Space Campus. Het college noemt dit initiatief een waardevolle toevoeging die past binnen de economische ambities van de campusontwikkeling. De beoogde vorm betreft logiesgewijze huisvesting met verblijfsduur tussen de 7 dagen en 1 jaar, waarvoor inmiddels een vergunningaanvraag in behandeling is. 

Tegelijkertijd constateren wij dat vergelijkbare initiatieven voor tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten in Gemeente Noordwijk herhaaldelijk stuiten op vertraging, bezwaarprocedures of afwijzing.

De gemeente kent een beleidsregel die primair is opgesteld voor tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten, maar die in de praktijk zelden tot realisatie leidt. Daarbij valt op dat bedrijventerreinen volgens deze regel uitgesloten zijn van logiesfuncties, terwijl de Space Campus wél op een bedrijventerrein ligt. 

Vanuit het principe van gelijke behandeling en transparant beleid roept deze verschillende benadering bij onze fractie fundamentele vragen op.

Vragen
1. Deelt het college de observatie dat er in de praktijk onderscheid lijkt te worden gemaakt tussen internationale kenniswerkers/studenten en arbeidsmigranten bij het realiseren van tijdelijke huisvesting?

2. Op basis van welke beleidskaders of overwegingen wordt tijdelijke logies voor de ene groep (kenniswerkers/studenten) positief benaderd, terwijl huisvestingsinitiatieven voor arbeidsmigranten structureel moeizamer verlopen?

3. Kan het college bevestigen dat tijdelijke huisvesting op bedrijventerreinen volgens de beleidsregel in principe niet is toegestaan, maar dat in het geval van de Space Campus een bedrijventerrein wél medewerking wordt verleend?
Zo ja, op basis van welke uitzondering of interpretatie is dit mogelijk?

4. Is er sprake van beleid of richtlijnen waarin het verschil tussen “logiesgewijze huisvesting” en reguliere huisvesting expliciet wordt uitgewerkt? Zo ja, kunnen deze kaders gedeeld worden met de raad?

5. Is het college bereid tot beleidsmatige heroverweging van het onderscheid in benadering van beide doelgroepen, met als doel te komen tot een eenduidig, toetsbaar en transparant kader voor álle vormen van tijdelijke huisvesting?

6. Kan het college toezeggen dat bij toekomstige besluitvorming transparant wordt gemaakt op basis van welke criteria medewerking wordt verleend of geweigerd bij huisvestingsprojecten voor groepen die niet of moeilijk terecht kunnen op de reguliere woningmarkt?

HELDER Noordwijk
Louis Koppel

Grond aan de Achterweg: transparantie boven wensdenken

Grond aan de Achterweg: transparantie boven wensdenken

Tijdens de informatieavond van maandag 12 mei gaf de gemeentelijke accountant toelichting op de zogenoemde warme gronden in de jaarrekening van Gemeente Noordwijk. Daarbij werd duidelijk dat de gronden aan de Achterweg niet langer als warme grond kunnen worden beschouwd. Dit betekent dat de waarde op papier moet worden aangepast. Een afwaardering.

Voor HELDER is dit geen verrassing. Wij hebben vanaf het begin vraagtekens geplaatst bij de wijze waarop deze grond is opgenomen in de boeken. Volgens de landelijke regels mag grond alleen als warm worden gewaardeerd als er geen bezwaar is van een hogere overheid. In dit geval was dat bezwaar er overduidelijk wel.

De provincie Zuid-Holland heeft namelijk herhaaldelijk laten weten dat woningbouw aan de Achterweg onwenselijk is. De gronden liggen buiten de rode contouren. Die contouren zijn geen vrijblijvende lijn op een kaart, maar onderdeel van vastgesteld beleid. De Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport, waar Gemeente Noordwijk zelf aan heeft meegewerkt, sluit woningbouw op deze plek eveneens uit. De provincie heeft deze visie volledig overgenomen in haar ruimtelijke beleid. Dit is dus geen nieuw inzicht, maar een structureel gegeven.

HELDER is voor woningbouw, maar wel realistisch en zorgvuldig

Juist omdat HELDER zich inzet voor betaalbare woningen voor starters en jonge gezinnen, snappen wij de wens om strategisch grondposities in beeld te houden. Ook aan de Achterweg.

Maar dan wel onder eerlijke voorwaarden. Als je grond aankoopt terwijl het onzeker is of je er ooit mag bouwen, dan hoort dat risico financieel verantwoord in de boeken te staan. Geen overschatte aannames, maar nuchtere keuzes. Alleen zo houden we de gemeentefinanciën gezond en het vertrouwen van inwoners op peil.

HELDER is dus niet tegen de aankoop van de gronden aan de Achterweg. Wij zijn juist voor slimme en toekomstgerichte keuzes, mits gebaseerd op realistische scenario’s en duidelijke afspraken over waarde, risico en tijdpad.

Besturen is vooruitzien

De afwaardering van de gronden is pijnlijk, maar nodig. Het zorgt voor een eerlijker financieel beeld en voorkomt dat we onszelf rijk rekenen op basis van wensdenken. Zodra het voorstel over deze afwaardering op de raadsagenda staat, zal HELDER het grondig beoordelen.

Onze inzet blijft onveranderd: transparantie, nuchterheid en verantwoordelijkheid.

Want alleen een helder beleid brengt Gemeente Noordwijk vooruit.

Vragen of ideeën
Stuur ons een bericht via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of reageer via onze sociale media.

Schriftelijke vragen - Toekenning subsidie Roze Zaterdag

Aanleiding
“Roze Zaterdag is een belangrijk maatschappelijk evenement dat bijdraagt aan inclusie, zichtbaarheid en verbinding, niet alleen voor de LHBTIQ+-gemeenschap, maar ook voor de hele Gemeente Noordwijk. De gemeente heeft met trots dit evenement binnengehaald, maar de subsidietoekenning heeft geleid tot teleurstelling en onduidelijkheid bij de organisatie. Dat roept bij ons als raad vragen op over hoe het proces is verlopen, welke verwachtingen er zijn gewekt richting de initiatiefnemers, en hoe de besluitvorming tot stand is gekomen. 

Om goed inzicht te krijgen, willen we achterhalen hoe het proces van de subsidieaanvraag vanaf het eerste contact moment tot aan het besluit precies is gelopen. Daarbij willen we weten of er onderweg wellicht hoge of zelfs onrealistische verwachtingen zijn gewekt richting mevrouw Janmaat en Stichting Roze Zaterdag Noordwijk, met name over de haalbaarheid van het gevraagde bedrag en de kans op toekenning.

Daarnaast is het relevant om te toetsen of het college vanaf het begin wist dat hier sprake was van een grote, substantiële aanvraag, dit mede in het licht van de bijgevoegde overzichtsgegevens over subsidies in de afgelopen tien jaar, waarin bedragen van deze omvang nauwelijks voorkomen. 

Tot slot willen we duidelijkheid over de inhoudelijke en financiële afweging die uiteindelijk geleid heeft tot de toekenning van €4.000, een bedrag dat sterk afwijkt van de oorspronkelijke aanvraag en de schaal van het evenement.

 

Vragen
1. Kan het college inzicht geven in het volledige verloop van het subsidietraject rondom Roze Zaterdag, vanaf het eerste bestuurlijke en ambtelijke contactmoment tot aan het uiteindelijke besluit, en toelichten op welke momenten en gronden er richting de initiatiefnemers signalen zijn afgegeven over de haalbaarheid van de aanvraag?

2. Welke verwachtingen zijn er tijdens het proces, expliciet of impliciet, gewekt richting Stichting Roze Zaterdag Noordwijk met betrekking tot de slagingskans van de subsidieaanvraag, en acht het college deze verwachtingen achteraf gezien realistisch en zorgvuldig gemanaged?

3. Was het college zich vanaf de start van het traject voldoende bewust van de schaal en ambitie van het evenement, en is er toen al bestuurlijke reflectie geweest op de (on)mogelijkheden van gemeentelijke cofinanciering binnen bestaande kaders, zeker in het licht van het historische subsidiebeleid?

4. Wat is de exacte onderbouwing en afweging geweest om tot het toegekende bedrag van €4.000 te komen?

Schriftelijke vragen renovatie de Schapendel

Aanleiding
Tijdens de raadsvergadering van 25 april 2024 werd de duurzame renovatie en het hieraan gekoppelde budget met betrekking tot de school voor basisonderwijs De Schapendel behandeld. Hiermee gaf de gemeente uitvoering aan het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) onderwijs 2018-2033. Voorafgaand aan deze raadsvergadering was duidelijk geworden dat er, in tegenstelling tot de opmerking vanuit het college, geen overeenstemming was bereikt met Sophia Scholen.

Raadslid Charlotte Meiland heeft tijdens deze vergadering een amendement ingediend, welke door de gemeenteraad werd aangenomen. In dit amendement krijgt het college de opdracht om opnieuw in gesprek te gaan met Sophia Scholen en met elkaar te komen tot een adequaat en gedragen plan van aanpak met een hierbij passend krediet.

HELDER ziet in de Schapendel een belangrijke onderwijsvoorziening voor de jongste inwoners onder ons en de essentiële cohesie in een kwetsbare wijk als Boerenburg. Het huidige onderkomen van de school dateert uit 1974 en heeft dringend behoefte aan een duurzame renovatie om te voldoen aan de eisen van het IHP. Er is tevens een urgentie om de inclusiviteit van het schoolgebouw te verbeteren om te kunnen blijven aansluiten op de onderwijsopgaven.


HELDER acht het van groot belang dat het college duidelijkheid schept over de huidige stand van zaken, de plannen voor de renovatie en de maatregelen die er worden getroffen om de school te laten voldoen aan de afspraken in het huidige IHP. De gemeente Noordwijk is verantwoordelijk voor het bieden van een veilige, toegankelijke en duurzame leeromgeving aan onze jeugdigen.

Deze week is het precies 1 jaar geleden dat het amendement werd aangenomen. Daar het gedurende de tussenliggende periode stil is gebleven, acht HELDER het noodzakelijk om de stand van zaken op te nemen rondom de gegeven opdracht en de precaire toestand van de Schapendel qua bestaanszekerheid en onderkomen. De school en de wijk verdienen perspectief.

 

Vragen
1. Kan het college inzicht geven in de actuele stand van zaken met betrekking tot de renovatie van basisschool De Schapendel en welke concrete stappen er sinds het aangenomen amendement van april 2024 zijn gezet om deze opdracht daadwerkelijk ten uitvoer te brengen?


2. Welke voortgang is er geboekt in het overleg met Sophia Scholen, en kan het college aangeven of er inmiddels sprake is van gedeelde uitgangspunten en afspraken omtrent de financiering en duurzame inrichting van de renovatie?


3. Welke inhoudelijke maatregelen voorziet het college om de inclusiviteit, toegankelijkheid en toekomstbestendigheid van het schoolgebouw structureel te verbeteren, in lijn met de ambities van het Integraal Huisvestingsplan en de onderwijsopgaven van de Schapendel?


4. Kan het college helderheid verschaffen over de huidige planning en het bijbehorende tijdspad van de renovatie, inclusief de verwachte besluitvormingsmomenten en uitvoeringstermijnen?


5. Kan het college toelichten waar het initiatief tot dialoog en voortgang in de afgelopen periode voornamelijk heeft gelegen; bij Sophia Scholen of bij het college?

HELDER Noordwijk
Charlotte Meiland

Schriftelijke vragen Greenport Duin- en Bollenstreek

Aanleiding
De provincie Zuid-Holland heeft recent zorgen uitgesproken over de voorgenomen samenvoeging van de Greenport Duin- en Bollenstreek en de Economic Board Duin- en Bollenstreek. De provincie heeft daarbij expliciet gewaarschuwd dat de herkenbaarheid en slagkracht van de Greenport verloren dreigt te gaan, wat kan leiden tot het stopzetten van de jaarlijkse provinciale subsidie van €110.000 vanaf 2026 en mogelijk het heroverwegen van aanvullende bijdragen zoals de vier ton voor regiocertificering.


De Greenport speelt een sleutelrol in de economische ontwikkeling van onze regio, en specifiek voor de bloeiende bollensector in Noordwijk, Noordwijkerhout en De Zilk. Tegelijkertijd is de Greenport essentieel voor het aanjagen van innovatie, verduurzaming van de teelt, efficiënt watergebruik en klimaatadaptatie. Initiatieven zoals het regiocertificeringsprogramma en de samenwerking met het Unmanned Valley bij drone-innovaties in de landbouw tonen aan dat de Greenport veel meer is dan een belangenorganisatie: het is een motor voor toekomstbestendige ontwikkeling in onze gemeente.


Daarbij komt dat de Greenport momenteel zicht heeft op aanzienlijke nieuwe subsidiegelden. Zo loopt een Experimenteerlocatie (Exloc)-aanvraag voor €5 miljoen, die breed gesteund wordt (ook door deze gemeente) en zijn er aanvragen in voorbereiding voor de Human Capital Agenda die samen nog eens € 2,7 miljoen kunnen opleveren, en is verdere cofinanciering vanuit de Regio Deal voorzien. Deze potentiële investeringen zijn van groot belang voor de verdere versterking en verduurzaming van de sector. Echter, de
bestuurlijke onzekerheid rondom de toekomst van de Greenport leidt ertoe dat subsidieverstrekkers zich mogelijk terughoudend opstellen. Vertrouwen in de stabiliteit en zelfstandigheid van de Greenport is essentieel om deze middelen veilig te stellen. Een sterke en herkenbare positionering van de Greenport is van essentieel belang voor het behoud van de identiteit van de Duin- en Bollenstreek, voor de verdere verduurzaming van de landbouw en voor het realiseren van economische kansen voor huidige én toekomstige generaties.


Bij een mogelijke samenvoeging dreigt deze specifieke focus verloren te gaan, waardoor agrarische belangen ondergeschikt kunnen raken aan bredere economische agenda’s. Daarnaast ontstaat het risico dat substantiële financiële kansen voor de regio, waaronder lopende en toekomstige subsidietrajecten, niet worden benut of zelfs verloren gaan.


Vragen
1. Is het college bereid om, gezien de waarschuwing van de provincie Zuid-Holland en het risico op het wegvallen van subsidies en rijksgelden, de zelfstandige positie van Greenport Duin- en Bollenstreek als aparte organisatie te behouden en zich actief uit te spreken tegen een samenvoeging met de Economic Board, mede om de inzet op innovatie en verduurzaming van de bloembollensector veilig te stellen?


2. Hoe beoordeelt het college het risico dat bij een samenvoeging de aandacht voor de tuinbouw, inclusief belangrijke projecten zoals de Regiodeal, regiocertificering en verduurzamingsinitiatieven, structureel zal afnemen, en welke gevolgen voorziet het college voor de economische en duurzame ontwikkeling van de agrarische sector in de Duin- en Bollenstreek?


3. Op welke wijze betrekt het college de mening van de agrarische sector, waaronder de KAVB en andere Greenport-partners, in het besluitvormingsproces over een mogelijke samenvoeging, en hoe wordt geborgd dat deze sector niet ondergeschikt raakt aan bestuurlijke efficiëntie?

4. In de Regiodeal Sierteelt (welke loopt vanaf 2026 tot en met 2029 en waar in de komende tijd de samenwerkingsovereenkomst voor wordt opgesteld) wordt samenwerking met de Greenports Aalsmeer en Boskoop voorzien. Daartoe is een krachtige en stabiele Greenport Duin en Bollenstreek noodzakelijk. Hoe kan het college dit borgen?


5. Kunt u meenemen in hoe u de kansen ziet die de Greemport Duin- en Bollenstreek biedt, onder andere via de Exloc-aanvraag en de Human Capital Agenda> Bent u zich daarbij bewust van het feit dat aanzienlijke subsidiegelden op het spel staan en dat bestuurlijke onrust rondom de toekomst van de Greenport een risico vormt voor het veiligstellen van deze middelen. Hoe weegt u deze kansen en risico’s af in uw besluitvorming over de toekomst van de Greenport Duin- en Bollenstreek.


HELDER Noordwijk
Charlotte Meiland

Image

Onze socials

Onze locatie

De Keuvel 40
2201 MB Noordwijk

Vragen?