Nog even... jouw stem telt!

0d 0h 0m 0s

Blog

De laatste ontwikkelingen rond HELDER

Schriftelijke vragen renovatie de Schapendel

Aanleiding
Tijdens de raadsvergadering van 25 april 2024 werd de duurzame renovatie en het hieraan gekoppelde budget met betrekking tot de school voor basisonderwijs De Schapendel behandeld. Hiermee gaf de gemeente uitvoering aan het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) onderwijs 2018-2033. Voorafgaand aan deze raadsvergadering was duidelijk geworden dat er, in tegenstelling tot de opmerking vanuit het college, geen overeenstemming was bereikt met Sophia Scholen.

Raadslid Charlotte Meiland heeft tijdens deze vergadering een amendement ingediend, welke door de gemeenteraad werd aangenomen. In dit amendement krijgt het college de opdracht om opnieuw in gesprek te gaan met Sophia Scholen en met elkaar te komen tot een adequaat en gedragen plan van aanpak met een hierbij passend krediet.

HELDER ziet in de Schapendel een belangrijke onderwijsvoorziening voor de jongste inwoners onder ons en de essentiële cohesie in een kwetsbare wijk als Boerenburg. Het huidige onderkomen van de school dateert uit 1974 en heeft dringend behoefte aan een duurzame renovatie om te voldoen aan de eisen van het IHP. Er is tevens een urgentie om de inclusiviteit van het schoolgebouw te verbeteren om te kunnen blijven aansluiten op de onderwijsopgaven.


HELDER acht het van groot belang dat het college duidelijkheid schept over de huidige stand van zaken, de plannen voor de renovatie en de maatregelen die er worden getroffen om de school te laten voldoen aan de afspraken in het huidige IHP. De gemeente Noordwijk is verantwoordelijk voor het bieden van een veilige, toegankelijke en duurzame leeromgeving aan onze jeugdigen.

Deze week is het precies 1 jaar geleden dat het amendement werd aangenomen. Daar het gedurende de tussenliggende periode stil is gebleven, acht HELDER het noodzakelijk om de stand van zaken op te nemen rondom de gegeven opdracht en de precaire toestand van de Schapendel qua bestaanszekerheid en onderkomen. De school en de wijk verdienen perspectief.

 

Vragen
1. Kan het college inzicht geven in de actuele stand van zaken met betrekking tot de renovatie van basisschool De Schapendel en welke concrete stappen er sinds het aangenomen amendement van april 2024 zijn gezet om deze opdracht daadwerkelijk ten uitvoer te brengen?


2. Welke voortgang is er geboekt in het overleg met Sophia Scholen, en kan het college aangeven of er inmiddels sprake is van gedeelde uitgangspunten en afspraken omtrent de financiering en duurzame inrichting van de renovatie?


3. Welke inhoudelijke maatregelen voorziet het college om de inclusiviteit, toegankelijkheid en toekomstbestendigheid van het schoolgebouw structureel te verbeteren, in lijn met de ambities van het Integraal Huisvestingsplan en de onderwijsopgaven van de Schapendel?


4. Kan het college helderheid verschaffen over de huidige planning en het bijbehorende tijdspad van de renovatie, inclusief de verwachte besluitvormingsmomenten en uitvoeringstermijnen?


5. Kan het college toelichten waar het initiatief tot dialoog en voortgang in de afgelopen periode voornamelijk heeft gelegen; bij Sophia Scholen of bij het college?

HELDER Noordwijk
Charlotte Meiland

Schriftelijke vragen Greenport Duin- en Bollenstreek

Aanleiding
De provincie Zuid-Holland heeft recent zorgen uitgesproken over de voorgenomen samenvoeging van de Greenport Duin- en Bollenstreek en de Economic Board Duin- en Bollenstreek. De provincie heeft daarbij expliciet gewaarschuwd dat de herkenbaarheid en slagkracht van de Greenport verloren dreigt te gaan, wat kan leiden tot het stopzetten van de jaarlijkse provinciale subsidie van €110.000 vanaf 2026 en mogelijk het heroverwegen van aanvullende bijdragen zoals de vier ton voor regiocertificering.


De Greenport speelt een sleutelrol in de economische ontwikkeling van onze regio, en specifiek voor de bloeiende bollensector in Noordwijk, Noordwijkerhout en De Zilk. Tegelijkertijd is de Greenport essentieel voor het aanjagen van innovatie, verduurzaming van de teelt, efficiënt watergebruik en klimaatadaptatie. Initiatieven zoals het regiocertificeringsprogramma en de samenwerking met het Unmanned Valley bij drone-innovaties in de landbouw tonen aan dat de Greenport veel meer is dan een belangenorganisatie: het is een motor voor toekomstbestendige ontwikkeling in onze gemeente.


Daarbij komt dat de Greenport momenteel zicht heeft op aanzienlijke nieuwe subsidiegelden. Zo loopt een Experimenteerlocatie (Exloc)-aanvraag voor €5 miljoen, die breed gesteund wordt (ook door deze gemeente) en zijn er aanvragen in voorbereiding voor de Human Capital Agenda die samen nog eens € 2,7 miljoen kunnen opleveren, en is verdere cofinanciering vanuit de Regio Deal voorzien. Deze potentiële investeringen zijn van groot belang voor de verdere versterking en verduurzaming van de sector. Echter, de
bestuurlijke onzekerheid rondom de toekomst van de Greenport leidt ertoe dat subsidieverstrekkers zich mogelijk terughoudend opstellen. Vertrouwen in de stabiliteit en zelfstandigheid van de Greenport is essentieel om deze middelen veilig te stellen. Een sterke en herkenbare positionering van de Greenport is van essentieel belang voor het behoud van de identiteit van de Duin- en Bollenstreek, voor de verdere verduurzaming van de landbouw en voor het realiseren van economische kansen voor huidige én toekomstige generaties.


Bij een mogelijke samenvoeging dreigt deze specifieke focus verloren te gaan, waardoor agrarische belangen ondergeschikt kunnen raken aan bredere economische agenda’s. Daarnaast ontstaat het risico dat substantiële financiële kansen voor de regio, waaronder lopende en toekomstige subsidietrajecten, niet worden benut of zelfs verloren gaan.


Vragen
1. Is het college bereid om, gezien de waarschuwing van de provincie Zuid-Holland en het risico op het wegvallen van subsidies en rijksgelden, de zelfstandige positie van Greenport Duin- en Bollenstreek als aparte organisatie te behouden en zich actief uit te spreken tegen een samenvoeging met de Economic Board, mede om de inzet op innovatie en verduurzaming van de bloembollensector veilig te stellen?


2. Hoe beoordeelt het college het risico dat bij een samenvoeging de aandacht voor de tuinbouw, inclusief belangrijke projecten zoals de Regiodeal, regiocertificering en verduurzamingsinitiatieven, structureel zal afnemen, en welke gevolgen voorziet het college voor de economische en duurzame ontwikkeling van de agrarische sector in de Duin- en Bollenstreek?


3. Op welke wijze betrekt het college de mening van de agrarische sector, waaronder de KAVB en andere Greenport-partners, in het besluitvormingsproces over een mogelijke samenvoeging, en hoe wordt geborgd dat deze sector niet ondergeschikt raakt aan bestuurlijke efficiëntie?

4. In de Regiodeal Sierteelt (welke loopt vanaf 2026 tot en met 2029 en waar in de komende tijd de samenwerkingsovereenkomst voor wordt opgesteld) wordt samenwerking met de Greenports Aalsmeer en Boskoop voorzien. Daartoe is een krachtige en stabiele Greenport Duin en Bollenstreek noodzakelijk. Hoe kan het college dit borgen?


5. Kunt u meenemen in hoe u de kansen ziet die de Greemport Duin- en Bollenstreek biedt, onder andere via de Exloc-aanvraag en de Human Capital Agenda> Bent u zich daarbij bewust van het feit dat aanzienlijke subsidiegelden op het spel staan en dat bestuurlijke onrust rondom de toekomst van de Greenport een risico vormt voor het veiligstellen van deze middelen. Hoe weegt u deze kansen en risico’s af in uw besluitvorming over de toekomst van de Greenport Duin- en Bollenstreek.


HELDER Noordwijk
Charlotte Meiland

De raadszaal - Een praktische keuze met gevoelige lading

De discussie over de locatie van de raadszaal raakt aan iets wezenlijks: het gevoel van verbondenheid binnen onze gemeente. Sinds de fusie in 2019 wordt binnen de gemeente gesproken over de meest geschikte plek voor het politieke en bestuurlijke centrum – een onderwerp dat inwoners in alle drie de dorpen bezighoudt. 

HELDER begrijpt dat deze kwestie niet alleen een praktische, maar ook een emotionele lading heeft. De keuze voor een locatie voelt voor sommigen als een keuze voor of tegen een bepaalde kern. Toch moeten we als gemeenteraad verder kijken dan sentiment alleen. De raadszaal is niet zomaar een ruimte, maar een essentieel onderdeel van het bestuurscentrum. Voor een daadkrachtig bestuur is het cruciaal dat de bestuurlijke driehoek – bestaande uit het college van B&W, de gemeentesecretaris en de griffie – goed kan samenwerken. Direct contact en korte lijnen tussen deze partijen zijn onmisbaar, en die voorwaarden lijken in de variant Noordwijk makkelijker te realiseren. Daarnaast hechten wij waarde aan een multifunctionele raadszaal. Dit betekent niet alleen een geschikte plek voor raadsvergaderingen, maar ook een representatieve ruimte waar besloten vergaderingen kunnen plaatsvinden en waar de gemeente grotere bijeenkomsten met andere overheden en belanghebbenden kan organiseren.

HELDER begrijpt de gevoeligheden en de zorgen die leven in de kernen. Tegelijkertijd dragen wij als gemeenteraad de verantwoordelijkheid om een besluit te nemen dat niet alleen recht doet aan het verleden, maar ook aan de toekomstbestendigheid van ons bestuur. Wij zullen dan ook met een heldere blik naar de onderzoeksresultaten kijken en onze keuze baseren op inhoudelijke argumenten, in het belang van de hele gemeente Noordwijk

Inbreng Charlotte Meiland - gewasbeschermingsmiddelen en verduurzaming

De inbreng van fractievoorzitter Charlotte Meiland welke tijdens de raadsvergadering is uitgesproken:

 

In onze gemeente werken we dagelijks aan een toekomst waarin traditie en innovatie hand in hand gaan. Dat geldt niet alleen voor woningbouw of duurzaamheid, maar zeker ook voor de agrarische sector – een sector die in Noordwijk, Noordwijkerhout en De  Zilk niet alleen historisch is, maar ook economisch en sociaal essentieel.

We waarderen dat u aandacht vraagt voor het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen – een onderwerp dat velen raakt. Tegelijkertijd willen we oproepen tot meer nuance en verbinding. De motie die u heeft ingediend roept bij veel inwoners en ondernemers – waaronder veel bollentelers en zelfs de KAVB oftewel de branchevereniging van de bloembollensector – vragen op. Niet alleen over de inhoud, maar vooral over de toon en benadering.

Want wat op het oog nobel lijkt, mist helaas draagvlak bij degenen die het direct betreft. Vele agrarisch ondernemers voelen zich gepasseerd. Niet gehoord. En dat terwijl juist zij werken aan vernieuwing en verduurzaming. Vanuit hun praktijk, niet vanaf een bureau.

HELDER kiest bewust voor het woord gewasbeschermingsmiddelen. Omdat het gaat om bescherming, tegen ziektes, schimmels en plagen. Tegelijk willen wij, net als u, dat die bescherming op een verantwoorde en duurzame manier gebeurt. Maar dan wel samen met onze telers, niet over hun hoofden heen.

Daarom roepen we raadsleden op om het gesprek te zoeken. Laten we niet praten over mensen, maar met mensen. Wij nodigen u van harte uit om samen met ons en betrokken ondernemers om tafel te gaan. Om te luisteren, vragen te stellen en bruggen te bouwen.

Want als we de deur van het gemeentehuis openzetten en de polder ingaan, dan ontdekken we dat echte verandering begint met wederzijds begrip. En dat begint bij een simpele vraag: “Hoe kunnen we u helpen verduurzamen?”

Dank u wel.

Ontsluiting woonwijk Landgoed in den Houte - HELDER stelt schriftelijke vragen

Naar aanleiding van meerdere meldingen van bewoners uit de wijk Landgoed in den Houte bereiken
ons zorgen over de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de wijk, in het bijzonder voor nood- en
hulpdiensten. De aanleiding hiervoor is het op 15 april 2025 gepubliceerde verkeersbesluit (GMB-
2025-161272), waarin is vastgelegd dat de doorgang tussen de Sint Bavolaan en de Stuifduin
(voorheen Anemoonweg) definitief wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.


In een brief van ontwikkelaar Trebbe, d.d. 14 april, werd aangekondigd dat
de fysieke afsluiting op 18 april zou plaatsvinden. In de praktijk is deze echter al op 17 april
gerealiseerd, dus nog vóór de aangekondigde datum en binnen de nog lopende bezwaartermijn van
zes weken. Deze versnelling heeft in de wijk geleid tot onrust en vragen.


De afsluiting betekent dat de wijk vanaf dat moment nog slechts via één route bereikbaar is: de Sint
Bavolaan richting de Langevelderweg. Juist op deze ontsluitingsroute zijn op dit moment intensieve
bouwwerkzaamheden gaande aan de laatste fase van de boskavels, terwijl gelijktijdig een nieuwe
bouwfase is gestart. Voertuigen van aannemers staan daarbij ook regelmatig in de straat en in de
berm geparkeerd, wat leidt tot een onoverzichtelijke situatie. Bewoners signaleren dat
vrachtwagens en bouwmaterieel geregeld het doorgaand verkeer blokkeren, waardoor in- en
uitrijden tijdelijk onmogelijk is.


Hoewel er een calamiteitenroute aanwezig is (via een paaltje dat handmatig kan worden
verwijderd), bestaat er brede zorg onder bewoners of deze in de praktijk voldoende toereikend en
toegankelijk is bij acute noodsituaties.


De gemeente heeft toegezegd dat aanvullende maatregelen zoals bestrating en bewegwijzering
worden getroffen. Bewoners vragen zich echter af of deze maatregelen voldoende en tijdig zijn in
verhouding tot de acute verkeerssituatie ter plaatse.

Wij verzoeken het college daarom om een inhoudelijke reactie op onderstaande vragen.

  1. Is het college bekend met de zorgen van bewoners over de toegenomen verkeersdruk en
    verkeersonveiligheid in de wijk Landgoed in den Houte sinds de geplande afsluiting van de
    doorgang?
  2. Hoe beoordeelt het college de huidige verkeerssituatie in de wijk, in het bijzonder tijdens
    piekmomenten zoals de ochtendspits?
  3. Is er een risicoanalyse gemaakt over de impact van het afsluiten van de extra
    ontsluitingsweg op de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van de wijk?
  4. Op welke wijze is in het verkeersbesluit rekening gehouden met de toegang voor nood- en
    hulpdiensten bij calamiteiten?
  5. Is er contact geweest met brandweer, ambulance en politie over de gevolgen van de
    afsluiting voor de hulpverleningsroutes?
  6. Bewoners geven aan dat bouwverkeer, werkbusjes en andere voertuigen in de berm
    parkeren, waardoor straten moeilijk begaanbaar zijn. Is het college hiervan op de hoogte?
  7. Zijn er handhavingsmaatregelen genomen of gepland om ongewenst of gevaarlijk parkeren
    tegen te gaan?
  8. Op welke manier is de combinatie van bouwverkeer en afsluiting meegenomen in de
    besluitvorming?
  9. Is er voorafgaand aan het verkeersbesluit overleg geweest met wijkbewoners of de
    wijkvereniging over de geplande afsluiting?
  10. Waarom is ervoor gekozen om de maatregel al per 18 april fysiek te realiseren, terwijl de
    wettelijke bezwaartermijn van zes weken nog loopt?
  11. Hoe weegt het college het belang van zorgvuldig participatieproces af tegen het direct
    uitvoeren van definitieve infrastructurele maatregelen?
  12. Heeft het college alternatieve scenario’s overwogen waarbij de doorgang deels behouden
    blijft (bijvoorbeeld als calamiteitenroute)?
  13. Wordt er geëvalueerd wat de structurele gevolgen zijn van deze afsluiting voor de
    verkeersafwikkeling in en rond de wijk? Zo ja, op welk moment?

HELDER Noordwijk
Charlotte Meiland

Raadscolumn Charlotte Meiland - zonder veiligheid geen dienstbaarheid

Een goed functionerende gemeente begint bij één fundamentele voorwaarde: een veilige werkomgeving. Dat geldt voor raadsleden, maar evenzeer voor inwoners, ondernemers, vrijwilligers en ambtenaren. Niet alleen fysiek, maar vooral sociaal en emotioneel. Samenleven en samenwerken vraagt om durf, maar nooit om angst. In de raadzaal van de gemeente Noordwijk is die veilige werkomgeving allerminst vanzelfsprekend. Landelijk staat de gemeenteraad van Noordwijk al jaren bekend als een gemeente met een ‘vechtcultuur’.

Die term komt niet uit de lucht vallen. Onderzoek van de Universiteit van Tilburg, Universiteit Twente en Necker van Naem beschrijft de vechtcultuur als een bestuurscultuur waarin meningsverschillen snel persoonlijk worden, tegenstellingen escaleren en formele spelregels onvoldoende bescherming bieden. Noordwijk wordt expliciet genoemd. Het is een cultuur waarin het debat vaak verhardt tot conflict, waarin vertrouwen onder druk staat en collega’s elkaar eerder onderuit halen dan vasthouden.

Maar dit raakt niet alleen de raad. Ook in onze buurten en straten ervaren inwoners steeds vaker dat omgangsvormen verharden, dat respect afneemt en het vertrouwen in elkaar onder druk staat. Of je nu raadslid, ondernemer of buur bent – een veilige leefomgeving begint bij hoe we met elkaar omgaan.

Veiligheid binnen het politieke werk is geen vrijblijvendheid, maar een randvoorwaarde voor goed bestuur. En dat geldt evenzeer voor onze samenleving. Zonder respect en betrokkenheid glijden we af naar een gemeente waarin ieder voor zich leeft en niemand zich meer uitspreekt.

HELDER gelooft in een gemeente Noordwijk waarin veiligheid en respect voorop staan – zowel in de raadzaal als op straat. Het is aan ons allemaal om daaraan bij te dragen: door verbinding te zoeken en door samen verantwoordelijkheid te nemen.

En dat begint bij veiligheid – voor iedereen die zich inzet. Alles daarbuiten is ruis. Of erger: theater. Zonder veiligheid blijft elke inspanning oppervlakkig. Juist daarom verdienen de raad en de gemeente Noordwijk een cultuur van bescherming en respect. Een burgemeester speelt hierin een sleutelrol als hoeder van integriteit en veiligheid. Niet door partij te kiezen of af te wachten maar door zichtbaar en normstellend te handelen. Want wie toekomst wil bouwen voor onze dorpen, begint bij het beschermen van mensen in de raad, in de wijk of op straat.

Image

Onze socials

Onze locatie

De Keuvel 40
2201 MB Noordwijk

Vragen?