Aanleiding
De gemeenteraad heeft op 11 juli 2024 agendapunt ‘Wijziging organisatievorm Stichting Voor ieder 1’ behandeld. De wijziging van de organisatievorm werd door het college voorgesteld, omdat een stichting met personeel in dienst een meer gewenste organisatievorm zou zijn. Het omzetten van de organisatie acht men noodzakelijk in verband met de dwingende fiscale regeling (sinds juli 2022) met betrekking tot het detacheren van personeel.
Bij Voor ieder 1 kunnen onze inwoners terecht met al hun hulp- en zorgvragen. Het wordt ook wel de toegang tot de hulpverlening en de zorg genoemd. Er is geen verwijzing nodig en de hulp is gratis. Vragen of zorgen kunnen gaan over financiën, een woonsituatie of relatie. Als iemand niet lekker in zijn vel zit of zich eenzaam voelt, kan hij/zij terecht bij Voor ieder 1. Ook als er sprake is van overlast, huiselijk geweld, psychische problemen en zorgen over het gedrag van een kind. Voor ieder 1 is ook voor de kinderen en de jongeren zelf.
Voor Ieder 1 is een samenwerkingsverband tussen de volgende organisaties van de gemeenten Hillegom, Lisse, Teylingen en Noordwijk: de lokale loketten, het WMO Adviescentrum, de sociale teams en de jeugd- en gezinsteams. Bij Voor ieder 1 werken medewerkers samen op het gebied van welzijn, jeugdhulp en volwassenzorg. Daarnaast werkt Voor ieder 1 samen met veel andere organisaties en professionals, bijvoorbeeld huisartsen, woonstichtingen, jongerenwerk, scholen en politie.
Bij het omzetten van de organisatievorm zullen werknemers moeten kiezen om zich los te koppelen van hun moederorganisatie en in dienst te treden van de Stichting Voor ieder 1. In diverse gevallen betekent dit ook een wijziging van CAO en dient het behoud van de expertise op een andere wijze tot stand te komen. De vanzelfsprekendheid waarmee men kon terugvallen op de voorraad expertise vanuit de moederorganisaties zal wegvallen. De omzetting van de organisatievorm vindt per 1 juli 2025 plaats.
Voor onze inwoners is het van belang dat zij zonder vertraging terecht kunnen bij onze toegang tot hulp en zorg. De omzetting zou, volgens het college, geen gevolgen hebben voor de zorgvrager. De btw die wordt uitgespaart door de omzetting van de organisatievorm zal geïnvesteerd worden in de zorg voor onze inwoners. HELDER acht een goed bereikbare toegang tot hulp en zorg cruciaal, omdat hoe sneller mensen hulp kunnen krijgen, hoe eerder problemen kunnen worden aangepakt. Dit voorkomt vaak dat klachten verergeren of chronisch worden. Door mensen op tijd laagdrempelige hulp te bieden, neemt de druk op duurdere en intensievere zorg af. Dit is in het belang van de zorgvrager en in het belang van de gemeente. Daarnaast ervaren mensen vaak minder stress, angst of ziekte wanneer zij tijdig hulp krijgen.
HELDER maakt zich zorgen over de vraag of de continuïteit van de dienstverlening aan de inwoners voldoende geborgd ligt, wetende dat er financiële druk voortkomt uit de btw-verplichtingen over het eerst half jaar van 2025 en stelt daarom schriftelijke vragen om meer (in)zicht te organiseren op de kwestie.
Vragen
1. Is de gemeente ervan overtuigd dat Stichting Voor ieder 1 per 1 juli 2025 haar taken volledig en zonder onderbreking kan uitvoeren? Zo ja, waarop baseert het college deze overtuiging? Zo nee, kunt u dit nader toelichten.
2. Hoe is de continuïteit van de dienstverlening aan inwoners in het sociaal domein vanaf 1 juli 2025 concreet geborgd? Wat gebeurt er als niet al het benodigde personeel (bijvoorbeeld van MEE ZHN) de overstap maakt?
3. Wat is de omvang van de btw-last over het eerste halfjaar van 2025 voor Voor Ieder 1 en in hoeverre vormt dit een risico voor de uitvoeringskracht van de organisatie? Kan deze financiële druk leiden tot een beperking in de inzet voor inwoners?
4. Is er een vangnet of aanvullende garantie vanuit de gemeenten voor het geval Voor Ieder 1 de btw-last niet zelfstandig kan dragen? Zo ja, hoe ziet dat eruit? Zo nee, waarom niet?
HELDER Noordwijk
Louis Koppel