De gemeenteraad van Noordwijk;
in vergadering bijeen op 5 juni 2025
Constaterende dat:
• er breed gedeelde signalen zijn van structurele knelpunten in de communicatie en dienstverlening vanuit de ambtelijke organisatie;
• deze knelpunten zich onder meer uiten in trage of onvolledige beantwoording van vragen, en in het niet, tegenstrijdig of onvolledig informeren van inwoners, organisaties en raadsleden;
• uit gesprekken met maatschappelijke organisaties, inwoners en bedrijven blijkt dat zij zich regelmatig niet gehoord, onvoldoende serieus genomen of niet adequaat teruggekoppeld voelen;
• ook raadsfracties, ondanks herhaalde verzoeken, ervaren dat de informatievoorziening niet transparant of tijdig is;
• intern signalen circuleren van een onveilig ervaren werkklimaat, die niet zichtbaar worden opgevolgd of erkend;
• het externe beeld van de organisatie onvoldoende aansluit bij de ervaringen van de raad en de samenleving;
Overwegende dat:
• een betrouwbare, toegankelijke en dienstbare ambtelijke organisatie essentieel is voor het functioneren van het lokaal bestuur;
• inwoners erop moeten kunnen vertrouwen dat de overheid hen op een dienstbare en effectieve wijze ondersteunt;
• de gemeenteraad als hoogste bestuursorgaan eindverantwoordelijk is voor het waarborgen van goed bestuur en de publieke dienstverlening aan haar inwoners;
• de raad daartoe kaders stelt via onder andere de begroting en de bedrijfsvoering paragraaf, en op basis daarvan middelen beschikbaar stelt;
• er, in aanloop naar een nieuwe bestuursperiode, behoefte is aan een herijking van het functioneren, de structuur en werkwijze van de ambtelijke organisatie;
Spreekt uit dat:
• de gemeenteraad zich zorgen maakt over het structurele functioneren van de ambtelijke organisatie, in het bijzonder op het gebied van communicatie, informatievoorziening en interne veiligheid;
• de gemeenteraad behoefte heeft aan een objectieve, onafhankelijke analyse van de organisatie en haar functioneren, los van individuele personen;
verzoekt het college:
• om een onafhankelijk extern bureau te betrekken bij een analyse van de ambtelijke organisatie, gericht op:
o de kwaliteit van dienstverlening en communicatie richting inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties;
o de informatiepositie en bejegening van de gemeenteraad;
o de interne organisatiecultuur, inclusief ervaren werkdruk en sociale veiligheid;
o de personele formatie in relatie tot de bestuurlijke opgaven;
• deze analyse uit te voeren op basis van objectieve, herleidbare indicatoren en/of bestaande benchmarks, zodat het huidige functioneren meetbaar wordtvastgesteld en verbetering toetsbaar is;
• in dat kader ook duidelijk vast te leggen welk service level agreement (SLA) verwacht mag worden voor zowel de gemeenteraad als de inwoners, met daarin benoemde en meetbare KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren);
• de gemeenteraad uiterlijk in september 2025 een plan van aanpak voor dit traject voor te leggen, inclusief onderzoeksopzet, planning en betrokkenheid van de raad;
• de analyse uiterlijk in het vierde kwartaal van 2025 op te leveren;
En gaat over tot de orde van de dag.